Een van de dingen die ik heb ontdekt bij het aanleren van een nieuwe gewoonten, zijn de argumenten die wij kunnen benoemen voor het niet in de praktijk brengen van deze goede gewoonte. Er is altijd wel een reden om iets niet te doen. Meestal kan je ook nog zeggen dat het een goede reden is. Het sluipt er zo gemakkelijk en snel in.

Probeer je een gewoonte te veranderen? 
Wees voorbereid op een van deze vijf valkuilen die vast door je gedachten zullen schieten.

  1. Dat je kunt stoppen met het in de praktijk brengen van de nieuwe gewoonte, omdat het je al een paar dagen of keer niet is gelukt. “Ik heb maandag en dinsdag mijn plannen voor gezond eten niet gevolgd, dus ik begin volgende week maandag wel opnieuw”.
    Onthoudt het principe van “stapje voor stapje of zonder vallen geen opstaan” werkt prima bij het aanleren van nieuwe gewoonten. Zodra je door hebt wat je nodig hebt of moet doen om een nieuwe gewoonte tot standaard te maken, zal je zien dat het niet uitmaakt dat je eerder een aantal “off momenten” hebt gehad. Het is belangrijk om van een enkel “off moment”, geen structurele mislukking te maken.
  2. Dat je “deze strijd” met jezelf gaat winnen door jezelf bij elk “off moment” als een grote mislukking te bestempelen. In de hoop dat dit gevoel van mislukken je een volgende keer helpt om de nieuwe gewoonte vol te houden.
    Hoewel schuldbesef vaak helpt om positief gedrag te laten zien, weegt dit niet op tegen een gevoel van zelfcompassie. Ervoor zorgen dat jij je goed voelt wint het vaker van het gevoel van schuld(besef). Jezelf zien als mislukking vergroot de kans dat je in oude gewoonten vervalt. Je bent dan veel verder van jouw doel ”de nieuwe gewoonte” af.
  3. Dat jij je nieuwe gewoonte niet in de praktijk kunt of hoeft te brengen vanwege de situatie waarin jij je bevind. Zoals ik eerder al aanhaalde zijn er ontelbare goede redenen te noemen. “Het is mijn verjaardag”, “Ik ben ziek,” “Het is weekend,” “Ik verdien het”, ”YOLO” zijn allemaal uitzondering voor het nemen van jouw verantwoordelijkheid. Accepteer je dan ook de consequenties van jouw keuze?
  4. Dat werk(druk) of afspraken goede redenen zijn om je niet te houden aan het in de praktijk brengen van jouw nieuwe gewoonte.
  5. Dat je zo goed bezig bent met het in de praktijk brengen van jouw nieuwe gewoonte, dat het ok is om een tijdje te stoppen met deze nieuwe gewoonte. Het gevaar hiervan is dat de verbinding (in je hoofd) voor het nieuwe patroon nog niet zo lang bestaat als de verbinding van het oude patroon. Het oude zit helemaal ingebakken! Een voorbeeld: “Ik ben twee jaar geleden gestopt met het eten rijst, dus is het nu ok voor mij om het te eten.” Helaas, zelfs al langer bestaande gewoonten kunnen kwetsbaarder zijn dan ze lijken. De macht der gewoonte!

Praat mee

Wat zou jij nog kunnen leren? 

 

Wie ben je, waar ben je goed in, wat vind je belangrijk en hoe bereiken je jouw doelen? Hoe kom je tot een antwoord op deze vragen? Door te beginnen met zelfreflectie en te investeren in zelfontwikkeling. Starten, onderzoeken, in actie komen en niet meer stoppen. In deze “Praat mee” delen wij filmpjes en persoonlijke ervaringen als inspiratie. Wij lezen graag je mening. Praat mee! 

 

 

 

Wil je niks missen van Students Moving Forward? Like ons dan op Facebook!