De nieuwe data voor Act of Change 2021 volgt!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vroegtijdig gestopt met 1, 2, 3 of 4 studies

Van studie veranderen is zo een beslissing waar je langere tijd over doet. Hoe kan het dan toch zijn dat jij je 1,2,3 of 4 keer voorneemt om een studie af te ronden en dat het toch niet lukt. In het boek “Dromen Durven Doen” schrijft Ben Tiggelaar over drie stappen die je moet nemen om jouw gedrag te veranderen. Het boek is geschreven voor mensen die het keer op keer niet lukt om hun goede voornemens waar te maken. Bijvoorbeeld de studie afmaken, eindelijk eens afvallen of stoppen met roken. 

 

Veranderen

Als jij een leuke loopbaan wilt of nog belangrijker je wilt je gelukkig voelen, moet je je blijven ontwikkelen. Veranderen! Toch mislukken onze verander pogingen heel regelmatig. Volgens Ben Tiggelaar kan kennis over gedrag en veranderen je echter helpen om de kans van slagen in de toekomst te vergroten. Hij zegt onder andere hierover:

  • 5% van ons gedrag komt bewust en gepland tot stand. 95% is onbewust en automatisch. Juist dit gewoontegedrag maakt veranderen zo moeilijk.
  • Automatisch gedrag werkt net als een MP3-speler. Na één of enkele prikkels van buiten – een druk op de knop – volgt het gedrag automatisch.
  • Een voornemen alléén is niet voldoende om veranderingen te realiseren. Slechts één op de vijf mensen houdt een goed voornemen langer dan twee jaar vol.
  • Gedrag is de zwakke schakel tussen plannen en resultaten. Veranderingen lopen meestal vast omdat het niet lukt ons gedrag blijvend aan te passen.

 

Veranderingen verlopen in verschillende fasen.

  • De eerste, dromen, draait erom dat we doelgerichte en concrete gedragsintenties formuleren.
  • Doel van de tweede fase, durven, is om de moeilijkste verandermomenten gedegen voor te bereiden. Zo voorkomen we terugval in oude, ineffectieve gewoontes.
  • De derde fase is doen. Bedoeling is om het gewenste gedrag te beginnen, te meten, te belonen en vol te houden.

“Als je doet wat je altijd hebt gedaan, ga je krijgen wat je eerder kreeg.” 

 

Wil jij een verandering eens anders aanpakken en meer ontdekken over deze 3 fasen? Kies dan voor het ontwikkelingsprogramma Act of Change. Het programma is goed te combineren met een studie of baan.

Het programma start met een vierdaagse training van 29 april tot en met 2 mei 2020 (in de meivakantie). Inclusief overnachting. Meer weten over dit programma? Klik dan op de link hieronder.


 

Bron:

Tiggelaar B., 2005, Dromen Durven Doen – Het Managen van de Lastigste Persoon op Aarde: Jezelf, Houten: Spectrum

Werkboek Dromen, Durven, Doen

Training
Coaching
Netwerken